مقایسه سیستم چیلر با داکت اسپلیت؟ ,

۱۴۰۰/۳/۱۷ دوشنبه
(4)
(0)
مقایسه سیستم چیلر با داکت اسپلیت؟
مقایسه سیستم چیلر با داکت اسپلیت؟

 

در این مقاله قصد داریم به تفاوت داکت اسپلیت و چیلر نگاهی داشته باشیم. سیستم های تهویه مطبوع در ایجاد هوایی مطلوب و دلنشین که آسایش و رفاه ساکنین را فراهم می‌کند نقش بسزایی دارند. به همین جهت و با توجه به حائز اهمیت بودن آنها، سیستم ها و تجهیزات متعددی در این صنعت وجود دارد که هریک عملکرد مختص به خود را دارا است. به منظور انتخاب بهترین نوع سیستم سرمایشی برای یک سازه ی ساختمانی لازم است که عوامل و نکات مهمی را در نظر داشت که از این طریق بتوان بهترین و مقرون به صرفه ترین نوع سیستم سرمایشی را انتخاب و اجرا نمود. در این مقاله در خصوص دو مورد از پرکابردترین تجهیزات برودتی که در اکثر ساختمان های مسکونی، اداری و یا تجاری خصوصا ساختمان هایی با متراژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد را مورد بررسی و نحوه ی عملکرد هریک همچنین تفاوت های آنها را بیان کنیم. چیلر و داکت اسپلیت از سری سیستم های تهویه مطبوع پرکاربرد در صنعت تاسیسات ساختمان به شمار می‌آیند که از نظر عملکردی شباهت ها و تفاوت هایی نسبت به یکدیگر دارند که با اطلاع از آنها می‌توان سیستمی متناسب با نیاز و شرایط ساختمان انتخاب و خریداری نمود. با دماپویا همراه باشید برای آگاهی از تفاوت داکت اسپلیت و چیلر.
4 تفاوت داکت اسپلیت و چیلر

چیلر و داکت اسپلیت از پرکاربردترین سیستم های تهویه مطبوع در سراسر دنیا به شمار می‌آیند، به همین جهت شرکت های بسیاری در خصوص طراحی و ساخت این تجهیزات در حال فعالیت هستند و سالانه میلیون ها دستگاه تولید و روانه بازار رقابت می‌کنند. چیلر ها در انواع مختلف جذبی و تراکمی تولید و در بازار موجود است. داکت اسپلیت ها نیز با برندهای متفاوتی توسط کمپانی های داخلی و خارجی طراحی و به دست مصرف کننده می‌رسد. از برندهای مطرح می‌توان به داکت اسپلیت گرین اشاره داشت که مطابق جدیدترین فناوری های روز دنیا طراحی و ساخته شده و به دلیل ظرفیت هوادهی می‌توان در ساختمان های مسکونی، اداری و یا تجاری به منظور تامین هوایی مطلوب از این سیستم ها بهره مند شد. گروه فنی مهندسی دماپویا در مقاله ای مجزا به معرفی ارزانترین داکت اسپلیت موجود پرداخته که با مراجعه به این صفحه می‌توان برندهای مطرح و اقتصادی بازار را به منظور خریدی بهینه بیشتر بشناسید. در ادامه به تفاوت داکت اسپلت و چیلر خواهیم پرداخت.
نحوه عملکرد داکت اسپلیت و چیلر

برای بیان تفاوت داکت اسپلیت با چیلر بهتر است در ابتدا نگاهی به چگونگی عملکرد هر یک از این تجهیزات داشته باشیم. چیلر ها نیز مانند سایر تجهیزات از کنار هم قرار گرفتن قطعات ریز و درشتی ساخته شده اند که این اجزا شامل کمپرسور، موتور الکتریکی، اواپراتور و کندانسور ها است. این دستگاه به وسیله ی سیکل تبرید و خنک کردن مایع، آب سرد مورد نیاز مدار را تامین می‌کند. طی یک چرخه ی دائمی آب گرمای خود را از دست داده و خنک می‌شود، این مایع سرد شده به وسیله ی لوله های رابط به بخش داخلی ساختمان و تجهیزات تهویه مطبوع منتقل می‌شوند.
با آنچه که تاکنون ذکر شد می‌توان گفت که چیلر یک منبع تامین کننده برای سایر سیستم های تهویه مطبوع به شمار می‌آید و خود به تنهایی قادر به خنک کردن محیط نیست. در این صورت برای انتقال هوای خنک نیاز به یک سیستم مکمل دارد. از سری سیستم هایی که به عنوان مکمل و انتقال دهنده ی هوای سرد از طریق چیلر به فضای داخلی وجود دارد می‌توان به فن کویل، هواساز و یا پکیج یونیت اشاره داشت.
تفاوت داکت اسپلیت و چیلر

داکت اسپلیت ها همانطور که از نامشان پیداست از دو یونیت مجزا تشکیل شده اند. بخش های داخلی و خارجی داکت اسپلیت از طریق لوله های مبرد با یکدیگر در ارتباط هستند و ماده ی مبرد از طریق این لوله ها به طور دائم در حال چرخش در مدار است. نحوه ی عملکرد داکت اسپلیت به این صورت است که یونیت خارجی یا همان کندانسور عمل تبرید گاز مبرد درون محفظه ی کمپرسور را به عهده دارد. و به این ترتیب سبب ایجاد هوایی خنک و انتقال آن به بخش داخلی یا همان هواساز می‌گردد. بنابراین می‌توان گفت داکت اسپلیت ها به تنهایی قابلیت ایجاد هوایی مطلوب و انتقال آن به فضای داخلی اتاق را دارند و در این روش دیگر نیازی به سیستم های مکمل نیست.
ظرفیت و توان حداکثری داکت اسپلیت و چیلر

برای بیان تفاوت داکت اسپلیت و چیلر بهتر است ظرفیت های موجود از هریک را مورد مقایسه قرار دهیم. چیلر ها به طور عمده از توان حداکثری بالایی تولید و عرضه می‌شوند. این سیستم ها به طور معمول در تناژ 10 تن الی 1000 تن تبرید با قدرت و بازدهی بالاتری نسبت به داکت اسپلیت ها ساخته می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت بهترین و مناسب ترین مورد برای استفاده از چیلر ها به منظور تامین هوایی مطلوب ساختمان هایی با متراژ بالا هستند. بیمارستان ها، مجتمع های اداری و یا تجاری، برج ها با استفاده از چیلر می‌توانند در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی کنند. داکت اسپلیت ها در ظرفیت هوادهی حداکثر 5 تن عرضه می‌گردد. بنابراین میتوان گفت در فضاهایی با مساحت کمتر بیشترین بازدهی را دارا می‌باشند.
تفاوت در هزینه های نصب و نگهداری

چیلر و داکت اسپلیت از سری تجهیزات تهویه مطبوع در صنعت تاسیسات ساختمان به شمار می‌آیند که نحوه ی عملکرد هریک را به طور کامل مورد بررسی و بحث قرار دادیم. چیلر به طور معمول در ظرفیت هوادهی بالا تولید می‌شود و برای انتقال هوای ایجاد شده نیاز به هواساز و یونیت داخلی دارد بنابراین بدیهی است که هزینه ی بیشتری برای خرید و راه اندازی چیلر ها نیازمندیم.
تفاوت داکت اسپلیت و چیلر
تفاوت در میزان مصرف انرژی

یکی دیگر از موارد در خصوص تفاوت داکت اسپلیت و چیلر در میزان مصرف انرژی آنها است. چیلر ها با استفاده از آب و خنک سازی آن نیاز مدار را فراهم می‌کنند. اما داکت اسپلیت ها با دریافت انرژی برق هوای سرد مورد نیاز را تامین می‌نماید. با توجه به هزینه های مصرفی در کشورمان همانطور که شاهد هستید تعرفه ی مصرفی آب کمتر از برق است. بنابراین می‌توان گفت چیلرها هزینه ی قبض کمتری به همراه دارد. به همین منظور برای کاهش مصرف برق داکت اسپلیت ها در زمستان، با نصب کویل آبگرم هزینه ها را تا حد قابل توجهی می‌توان کاهش داد.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

instagramlinkedinwhatsuptelegram
logo

دفترمرکزی:تهران شریعتی نرسیده به سه راه طالقانی کوچه نقدی پلاک 4 طبقه 4 واحد 13
تهران خیابان طالقانی نرسیده به خیابان شریعتی پلاک 9 فروشگاه کولرگازی
02177637688
02177637687
09126461454

menuordersearch
colergazi.ir